donderdag 23 april 2015

Vluchtbegeleider zijn is helemaal niet moeilijk

Een vluchtbegeleider vertelt:

Het is heel vroeg, nog donker, mijn koffer staat gepakt. Ik verlaat vandaag Thassos, zoals altijd met een zwaar hart, maar… ik zal deze keer voor het eerst een kleine hond meenemen.
Ik ben opgewonden, voor de eerste keer zal ik vluchtbegeleider zijn en een kleine pup op zijn weg naar zijn nieuwe thuis begeleiden. Een beetje onzeker ben ik wel, omdat ik niet weet hoe de kleine zich in het vliegtuig zal gedragen en wat ik dan daaraan kan doen.
Ik draag mijn koffer naar de straat en een paar minuten later komen de vrijwilligers van ACT, die de kleine reisklaar in een transporttas op de achterbank bij zich hebben. Ik word zeer vriendelijk ontvangen en neem voor het eerst in mijn leven voorin in een Engelse auto plaats, aan de voor mijn gevoel verkeerde kant.
We bereiken de ferryhaven en ik begin me meer te ontspannen, omdat de beide Engelse dierenbeschermers, die al langer op Thassos wonen, erg aardig zijn en me uitgebreid alles uitleggen en de kleine pup ondertussen rustig slaapt.
We komen aan op het vasteland en zijn korte tijd later op de luchthaven. We parkeren de auto en de kleine hond wordt voorzichtig uit de transporttas genomen om te controleren of hij zich niet bevuild heeft. Dat heeft hij inderdaad, dus wordt hij schoongemaakt en wordt er een nieuwe luieronderlegger in de tas gelegd. Ik ben zeer geraakt door de liefdevolle aandacht waarmee het hondje door de ACT medewerkers verzorgd wordt.
Gezamenlijk gaan we naar de check-in balie en het inchecken verloopt probleemloos. De dame aan de balie bekijkt het paspoort van de hond en vraagt even geduld zodat ze de pas kan kopiëren.
Dan is het zover, de mensen van ACT overhandigen mij de pas en de kleine pup, op wie ik allang verliefd geworden ben. Ook het passeren van de veiligheidscontrole verloopt zonder enig oponthoud. Vooraf heb ik mijn spullen al afgegeven, aangezien ik de hond uit de transporttas moet halen, zodat ook deze door de scan kan. Korte tijd later zit ik met mijn tijdelijke hond in de wachtruimte. Alles verloopt zeer rustig, de kleine kijkt nieuwsgierig om hem heen en enige medepassagiers vragen of dat mijn hondje is en waar ik vandaan kom. Ik beantwoord alle vragen vriendelijk, vertel hun over ACT en vind het leuk het verhaal van de kleine hond te vertellen en dat hij nu naar zijn nieuwe gezin kan reizen.
We nemen plaats in het vliegtuig en tegen de tijd dat we de kruishoogte bereikt hebben, realiseer ik mij dat mijn zorgen volkomen onterecht waren. De hond is rustig en slaapt bijna de hele vlucht naar Keulen. Korte tijd later geef ik de hond aan zijn nieuwe baasje en ik voel me een beetje treurig. In die korte tijd ligt hij me al na aan het hart.

En zo was mijn "eerste keer" zeer snel voorbij en het was een mooie eerste keer. En ik wist dat het niet de laatste hond was, die ik zou helpen en naar een nieuw leven zou begeleiden.
Wat moest ik daarvoor doen?
Helemaal niets… behalve de hond meenemen en weer afgeven, al het andere was perfect georganiseerd. De hond die men op weg naar zijn nieuwe thuis helpt, is medisch onderzocht, gechipt en gevaccineerd en heeft een paspoort volgens de EU-verordening. De medewerkers van ACT leggen de gehele procedure uit en begeleiden de hond tot aan de check-in.

Aangezien ik meestal met German Wings vlieg, zijn alleen kleine dieren tot 8 kg (inclusief transporttas) in de cabine toegestaan. Maar ook dat wordt vooraf geregeld, de transporttas wordt geleverd en uiteraard worden de kosten van vervoer van het dier door ACT betaald of kan als donatie zelf worden gedaan, wat ik als ik kan ook graag doe.

Op een van mijn latere vluchten ben ik met Air Berlin gevlogen en kon mijn ervaringen als vluchtbegeleider uitbreiden en heb een grote transportbox met 3 pups meegenomen. Op de website van de vluchtmaatschappij had ik mij vooraf geïnformeerd, aangezien ik deze keer het dierentransport zelf aangemeld had. Weer werd alles precies besproken, elke vraag beantwoord en werden de dieren tot de check-in begeleid en alles was betaald, of wordt direct betaald wanneer het transport vooraf door de vluchtbegeleider geboekt is. Ook wordt er goed op gelet dat de dieren niet op een natte bodem of bedluier liggen en wordt zonodig voor de check-in nog verschoond.
Bij de grote transportboxen die in het verwarmde vrachtruim gaan, worden de dieren na de check-in kort eruit gehaald zodat de box gescand kan worden en daarna worden ze naar het ruim getransporteerd. Ook hier gelden bepaalde voorwaarden die aan box en gewicht worden gesteld.
Aangezien een grote transportbox afwijkende bagage is, wordt deze apart afgeleverd na de landing. In Düsseldorf heb ik op mijn koffer gewacht en ernaast was de doorgang voor afwijkende bagage, waardoor korte tijd later ook de box met de 3 pups door het luchthavenpersoneel werden gebracht. Het personeel was zo vriendelijk te helpen de zware box met zijn waardevolle inhoud op een bagagekarretje te tillen. Daarna zijn het nog maar een paar meter naar de aankomsthal waar de nieuwe eigenaar of pleegouders al ongeduldig wachten om de hond(en) in ontvangst te nemen.

Later ben ik in de winter nog via Thessaloniki gevlogen, omdat German Wings en Air Berlin dan niet op Kavala vliegen. Ook toen heb ik mij weer als vluchtbegeleider aangemeld en de kleine mooie pup die ik deze keer mee mocht nemen werd door een ACT vrijwilliger naar Thessaloniki gebracht. We ontmoetten elkaar op de ferry en troffen elkaar later aan de check-in balie in Thessaloniki. Ook hier verliep alles weer gladjes en het hondje leeft nu gelukkig in Nederland.

Alles bij elkaar waren dit voor mij zeer mooie ervaringen, waar ik nog vaak aan terug denk en ik zou het steeds weer doen als ACT me nodig heeft.

Voor ik het vergeet… natuurlijk is ACT blij als de mogelijkheid zich voordoet dat iemand de lege transportboxen en tassen weer mee terug naar Thassos brengt. En dat zou een nog kleinere opgave zijn, maar niet zo mooi als wanneer men een kleine of grotere hond naar een fijn leven kan begeleiden.





donderdag 5 maart 2015

Leishmaniose

Begin februari werd er een nieuwe setter in Theologos gevonden. Ze was letterlijk vel over been. Het stel dat haar vond was zo vriendelijk haar in huis te nemen en ACT te bellen.
We brachten haar zo snel mogelijk naar de dierenarts, die eerst een paar bloedtests deed. Zoals we al hadden verwacht was de test voor Leishmaniose positief. Met het oog op haar slechte toestand en het feit dat ze veel dronk, werd er ook een bloedmonster naar het lab gezonden om te zien in hoeverre haar inwendige organen waren aangetast. Tot onze grote verrassing en blijdschap waren de resultaten helemaal niet zo slecht en werd er direct begonnen met de behandeling met Milteforan en Zylopour.

Na Donald, de setter die we in december in Kalivia vonden, is zij de 2e hond met Leishmaniose die wij in onze zorg hebben.
Leishmaniose wordt verspreid door de zandvlieg, die wereldwijd in warme landen voorkomt, in Europa vooral rondom de Middellandse zee.
Symptomen zijn o.a. lusteloosheid, gewichtsverlies, schilfering van de huid, korsten aan neus en oren, snelgroeiende nagels en aantasting van de inwendige organen.
In principe is het mogelijk de ziekte goed te behandelen. Al komt het ook voor dat de hond er aan kan sterven.

http://www.stray-afp.org/nl/wp-content/uploads/2012/08/Leishmaniose.pdf 

Donald heeft zijn kuur met Milteforan inmiddels beëindigd en krijgt alleen nog Zylopour (Allopurinol). We kunnen al een grote verbetering bij hem constateren: hij is levendiger, is wat aangekomen en zijn vacht ziet er veel beter uit.

Het paar dat Peppa, zoals ze haar hebben genoemd, had gevonden, heeft besloten haar te houden. Uiteraard zijn we daar heel blij mee en ACT zal dan ook de kosten voor de behandeling voor haar rekening nemen. Het is nog te vroeg om te zeggen hoe goed Peppa op de medicijnen zal reageren, maar we houden goede moed.

Vooral het medicijn Milteforan is erg duur. Alleen al voor Donald heeft de behandeling tot nu toe meer dan 200 euro gekost. Elke donatie is dan ook welkom. We danken u bij voorbaat!

vrijdag 30 januari 2015

Nieuwsbrief No 3

In onze 3e nieuwsbrief kunt u lezen over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar.

Klikt u hier om de nieuwsbrief te lezen.

Mocht u de nieuwsbrief in het vervolg per email willen ontvangen, neemt u dan contact met ons op.

Wist u dat u ook veel nieuwtjes kunt lezen op onze Facebookpagina? (u hoeft daarvoor niet bij Facebook geregistreerd te zijn)

vrijdag 23 januari 2015

Donald

Deze week heeft setter Donald zijn herhalingsvaccinatie gehad en tegelijkertijd hebben we bloedtests laten doen op Leishmania, Ehrlichia en Dirofilaria. Helaas was de Leishmaniatest positief.

We zijn direct begonnen met de behandeling en hij krijgt nu dagelijks 2 tabletten Zylapour (Allopurinol) plus Milteforan. Aangezien hij na een maand goed voer al wat is aangekomen en zijn vacht er al mooier uitziet, hij dus kort gezegd in redelijke conditie is, heeft de dierenarts goede hoop dat de behandeling snel zal aanslaan.

Alles bij elkaar zijn de medicijnen niet goedkoop, vooral Milteforan is erg duur. De totale kosten zullen al gauw tussen de € 250 en € 300 gaan bedragen. Dat is een flinke hap uit onze begroting en we zijn dan ook dankbaar voor elke donatie, groot of klein, om de kosten te dekken.




zondag 21 december 2014

Kerstmarkt en- party

We eindigden het jaar met een goede opbrengst van twee evenementen.
Op 13 en 14 december was ACT aanwezig op de kerstmarkt in Limenas, georganiseerd door de International Friends of Thassos. Nu we een mooie kraam hebben, kunnen we onze handgemaakte producten goed uitstallen en we hebben dan ook goed verkocht en zelfs extra bestellingen gekregen. Het was fijn om met bekende mensen te spreken, maar vooral met onbekende mensen en hun te kunnen vertellen over ons werk.


Op 20 december was onze 2e kerstparty. Hoewel er niet voldoende vrijwilligers beschikbaar waren om alles te organiseren en de hapjes zelf te bereiden, vonden we het toch belangrijk om weer een feestje te hebben waar vrijwilligers en supporters elkaar konden ontmoeten. Dus spraken we met Nikos van Hakuna Matata in Potos en hij was zo aardig om ons een speciale prijs te rekenen voor eten en drinken. Hij en Desi bereidden een mooi buffet, er was drank in overvloed en zelfs Glühwein.
We hadden onze kraam opgezet en verkochten een aantal van onze producten en er was een loterij met gedoneerde prijzen.
Zo te horen had iedereen het enorm naar zijn zin, dus het lijkt er op dat dit een jaarlijkse gebeurtenis gaan worden.


De totale opbrengst van deze evenementen was € 577 en daar waren we heel blij mee. Dit betekent dat we door kunnen gaan met het zo belangrijke katten sterilisatieproject. De afgelopen maand zijn er al 15 katten gesteriliseerd en hoewel het soms een langzaam proces is (je kunt nu eenmaal maar zoveel katten per dag vangen en de dierenarts moet ook nog zijn 'normale' werk kunnen doen), zullen we hiermee doorgaan zolang er voldoende geld is.

We willen graag iedereen die het afgelopen jaar heeft gedoneerd, ons gesteund of op welke manier dan ook geholpen heeft, hartelijk bedanken en we hopen dat we ook volgend jaar weer op u mogen rekenen.

We wensen iedereen fijne kerstdagen en een goed, gezond en diervriendelijk nieuw jaar!